Tipy na cestovanie po Vietname

Máš už cestovného chrobáka, ale ešte nevieš kam by si ho zobral? Alebo už máš letenky do Vietnamu a robíš plány? Poď zistiť, čo sa skrýva za popularitou tejto krajiny. Momentálne je veľmi obľúbený medzi batôškármi. Ktovie prečo. Početná populácia, špina a bordel a masy turistov, čo vôbec neznie lákavo.

Pre mňa práve Vietnam vychádza ako najrozumnejší variant na ceste späť domov.

Pred cestou

Víza

Trošku byrokracie na začiatok, no vybavené pomerne rýchlo online. Na stránke je potrebné vyplniť formulár, zaplatiť servisný poplatok 20 USD na osobu a do 3 až 5 dní dôjde email so schválením víz (visa approval letter) plus vstupný formulár (entry form), to si treba vytlačiť, vstupný formulár dvakrát plus ešte 2 fotografie tváre 4×6 cm a na letisku dostávam víza do pasu po zaplatení ďalších 25 USD. To je suma za jednovstupové mesačné víza. V prípade, že by som chcela ostať dlhšie alebo viacvstupové víza, musím si priplatiť.

Ja šikovná prehliadam, že chcú 2krát vstupný formulár, tak tlačím len jeden a prechádza mi to. Pred odletom ešte behám a naháňam fotky, platím za nich na Zélande 16 NZD a potom čítam, že vraj fotia aj na letisku za 2 USD. Pri čakaní na víza stretávam pána, ktorý nemá fotky a ani ich od neho nikto nechce. Takže buď má šťastie na úradníka alebo z toho nerobia veľkú drámu. V každom prípade žiadne stresy, ak na ne zabudneš.

Letenky a kde začať?

Letím na sever do Hanoi a postupne mám v pláne sa presúvať na juh do Ho Chi Minh (Saigon) a potom ktovie kam. Za jednosmernú letenku som zaplatila približne 370 eur z Aucklandu s Air Asia.

Ak letíte z Európy, tak je dobré pozrieť letenky do Bangkoku, kde bývajú dosť často peckové akcie (podarilo sa mi kúpiť za 206 eur Bangkok-Viedeň s prestupom v Kyjeve) a potom ďalšie letenky dokúpiť do Vietnamu a späť. Najlacnejšie letenky Bangkok – Hanoi sú už od 35 USD. Naspäť Ho Chi Minh City-Bangkok za 41 USD.

Ubytko

Rezervujem si hostel v Hanoi na prvé 2 noci. Jedna noc ani nie 3.75 eur. A raňajky v cene. Luxus. Ďalšie hostely už nebookujem dopredu, prídem rovno na miesto a stále majú niečo voľné.

Pozor však na špeciálne akcie. Napríklad v Hoi An je počas lampášového festivalu všade plno. Tu si pozri dátumy a ak tam plánuješ byť ten čas, ubytko si radšej rezervuj, lebo nemusíš mať také šťastie ako mám ja. V hosteli si predlžujem ubytovanie o ďalšiu noc, no tí v rade za mnou také šťastie nemajú a musia sa baliť.

Doprava vo Vietname

Jednoznačne najlepšie sú autobusy. Hlavne cenovo. Sú však aj pohodlné, človek sa počas jazdy v noci aj vyspí. Ale závisí tiež od stavby a veľkosti tela. 2-metrový chlap by už asi mal trošku problém, nakoľko sú lehátka stavané na vietnamskú veľkosť. Lístky na autobus predáva každý hostel a tiež každá z milióna agentúr.

Na niektorých trasách je možné využiť aj vlaky, ale tie sú viac ako dvojnásobne drahšie. Tie som teda nevyskúšala, ale údajne je to o čosi vyšší komfort.

Ďalšou skvelou možnosťou je zapožičanie motorky, alebo kúpa, ak plánuješ ostať vo Vietname dlhšie ako mesiac. Skúsenosti s motorkou nepotrebuješ, vodičák tiež nie. Viac o tom, ako to funguje s týmto dopravným prostriedkom vo Vietname a ako môže dopadnúť taká nehoda sa dozvieš tu>>>

Na ceste

Už na letisku v Aucklande stretávam môjho prvého spolucestovateľa. A to som si myslela, že budem sama.

1. Hanoi, 2 noci

Fajn miesto na zotavenie sa po dlhej ceste a prvé oťukávanie sa v novej krajine. Zisťujem, že tu asi priberiem, keďže jedlo majú úžasné. A keby len to. Ale namotávam sa na smoothie z čerstvého ovocia, hlavne kombinácie avokáda s niečím lahodia mojim chuťovým bunkám. Toto vyhľadávam každý deň. Fanušíkovia kávy nemôžu odísť bez ochutnávky kávy s vaječným bielkom.

avokádovo-mangové smoothie a káva s vaječným bielkom

V centre mesta si počas dňa aj zacvičíme s miestnymi borcami v parku a večer utekáme na predstavenie vietnamského bábkového divadla, tzv. puppet show.

2. Ha Long Bay, 3 dni, 2 noci

Tento výlet si bookujeme po dlhšom prieskume možností vo viacerých agentúrach. Bolo to celkom namáhavé. Vietnamci sa ti snažia predať čo najdrahšiu variantu s dôchodcami alebo rodinami s deťmi. Ak to nieje práve to ako by si chcel tráviť svoj čas, použi slovo „party“ a dostaneš párty loď a pri troche šťastia namiesto „party zvieratiek“, cool ľudí.

Nemôžeme si lepšie vybrať agentúru. Anna´s booking office. (Nie, neplatia mi za reklamu:) Servis nad očakávanie. Okrem Ha Long Bay tu kupujeme aj lístok na autobus do Sapy, za pár dni aj do Ninh Binh. Vždy nás nakŕmia čerstvým ovocím, postrážia batohy, kým my jeme ďalšiu vietnamskú pochúťku, nechajú osprchovať v susednom hosteli a zoznamujú ma s vietnamsky vyzerajúcim Slovákom narodeným vo Vranove nad Topľou, čo je pár kilometrov od mojej rodnej dediny. A ešte nás nabalia aj na cestu, pivo a niečo na zahryznutie.

Z Hanoi odchádzame ráno autobusom. Po ceste ešte naberáme nových ľudí, Francúzov, Španielky, Nemky, Američana, či kanadského Vietnamca. Obedujeme už na párty lodi, kajakujeme, kúpeme sa a pijeme pivo na streche lode.

Druhý deň sa presúvame na mini Ostrov slobody a v noci sa prvýkrát v živote cítim ako morská víla. Plávam s planktónom. Tretí deň opúšťame Ostrov, učíme sa robiť vietnamské jarné rolky, ktoré na obed skonzumujeme.

Nočným autobusom sa presúvam do Sapy.

3. Sapa, 3 noci

Tu prvýkrát sedím na motorke. Preháňame sa celý deň v okolí Sapy, zatúlame sa aj do miestnej dedinky a pomaly sa chystáme na výstup na najvyššiu horu v Indočíne, Fansipan (3 143m). Musíme si však kúpiť povolenie, čo v preklade znamená zaplatiť si sprievodcu a ísť so skupinou, inak nás tam nepustia.

Cestou máme krásne výhľady, ale hore na vrchole je oblačno. Údajne je tak stále. Nemáme už takmer vodu, už iba poslednú malú fľašu prevarenej dažďovej vody, v ktorej cítim zeminu. Viac ako polovica skupiny to vzdáva a ide dole lanovkou. Ja sa však hrám na hrdinku a idem dole po vlastných. Posledných pár kilometrov je však kritických. Mám pocit, že umieram.

Po návrate do Sapy potrebujeme načerpať nových síl. Doprajeme si výdatnú večeru a masáž. Moja prvá masáž vôbec. Profesionálna? No uznajte sami.

Vyberáme si jedno z miest, kde vonku stojí slečna a kričí: „Masáž, masáž.“ Platíme asi 7 eur za masáž celého tela. Očakávam príjemnú hudbu, ktorej sa mi nedostáva. Moja masérka sa celý čas baví s kolegyňou vedľa. Mám pocit, že nerozumie anglicky, ale skúšam to. Na moje „music“ mi púšťa zo svojho smartfónu najnovší vietnamský hit. Po 15 minútach jej však zvoní telefón. Žena je to, dokáže robiť viac vecí naraz. Pracovať aj telefonovať. Zrelaxovaná teda neodchádzam.

Odchod zo Sapy denným autobusom s výhľadmi na ryžové polia. Cez Hanoi do Ninh Binh.

4. Ninh Binh, 1 noc

Tu si požičiavame znova motorky, keďže všetko, čo stojí za to vidieť, je mimo mesta. Hoa Lu chrám, potom trávime na lodi 2 a pol hodiny – Trang An a potom sa to stalo, nehoda na motorke. Napriek tomu si nechcem nechať ujsť Mua jaskyne a krivkajúc sa štverám hore.

Fajnová večera a v nočnom autobuse 12 hodín sa presúvam do Hué.

5. Hué, 1 noc

Pre mňa úplne stačí jeden deň v Hué. Najlepší je miestny trh Dong Ba Market, kde si kupujem kokos od kokosovej lady a smerujem do cisárskeho mesta (Imperial City).

kokosová lady

6. Hoi An, 4 dni, 3 noci

Od Hoi An toho veľa nečakám, iba kopec turistov, ktorý si sem prišli nechať ušiť šaty na mieru. Ale to mesto má dušu. Špeciálnu atmosféru, inú ako v ďalších častiach Vietnamu. Namiesto jednej noci ostávam tri. Stretávam tu Slovenku Domi, s ktorou ukončujem dokonca aj výlet po Juhovýchodnej Ázii.

Skúšame jedlo na miestnom trhu, požičiavame bicykle a ideme na pláž. Ako milovník vietnamského jedla, sa poobede pripájam na Food Tour, kde navštívime 4 miesta s rôznymi druhmi jedál. Všetky miesta sú klasické vietnamské, nízke stoly a plastové modré alebo červené stoličky. To je poznávacie znamenie. Ako dezert si dávame v pri rieke džús z čerstvej cukrovej trstiny. Ku podivu to nebolo extrémne sladké.

V noci to v Hoi An žije. Všade v podnikoch ponúkajú na nalákanie prvé nápoje zdarma, niekde dokonca aj celú fľašu.

Jedlo je však také úžasné, že chcem vedieť ako sa pripravuje. Prihlasujem sa na kurz varenia. Vyberám si Bay Mau Eco Cooking Tour. Pred varením ešte ideme spolu na nákup surovín na trh a chytiť nejakú rybu.

čo si navaríš, to si aj zješ

Odporúčam ešte ochutnať mangový koláč (mango cake), kúpite si ho od pouličných predavačov v Hoi Ain, nikde inde som ho nenašla, stojí pár centov a verte mi, nestihnete si ho ani vyfotiť 🙂

Smoothie, smoothie. Musím mať každý deň. Na centrálnom trhu mám obľúbené miesto, tetuška ma už pozná. Skúšam rôzne kombinácie, jedna lepšia ako druhá. Poznáte ovocie „sapodilla„? Je podobné našej marhuli, ale hnedšej farby, sladšie a v kombinácii s avokádom zdravá bomba.

Prvé slová, čo som sa po vietnamsky naučím je bez cukru. Ten dávajú do všetkého. Keď sa ťa spýtajú, či chceš aspoň mlieko, majú na mysli naše salko. Tak sa učím povedať aj bez mlieka.

Nočným autobusom do Nha Trang, kde prichádzame o 5 ráno, dávame si raňajky a posúvame sa ďalším autobusom do Dalat.

7. Dalat, 2 noci

Znova sadám na motorku a fičíme na svrčkovú farmu ochutnať túto delikatesu, na kávovú plantáž a na húsenkovú dráhu pri Datanla vodopádoch.

Navštevujeme šialene vyzerajúci dom, ktorý po dokončení bude údajne slúžiť ako hotel.

Crazy House

Poobede v hosteli spoločne pripravujeme večeru. Po nej sa presúvame do podniku, ktorý pripomína šialený dom. Objednávame si dole pri bare, a potom si vyberáme jednu z podivných častí tohto bludiska a padá návrh na hru na schovávačku. Kupuje sa fľaša a začíname hrať. Ten, kto je nájdený musí vypiť a pokračuje v hľadaní. A takto, kým nepadne celá fľaša.

Hru vyhrávam. „Skryla“, teda prisadla som si na balkóne k novým izraelským kamarátom, medzi ktorých som dobre zapadla.

8. Mui Ne, 2 dni,  1 noc

Skoro ráno vstávame, keďže chceme vidieť východ slnka na pieskových dunách. Je však zamračené, takže žiadny romantický východ. Cestou si robíme zastávku v dedine, kde lovia vo veľkom morské príšery.

Pieskové duny Mui Ne

9. Ho Chi Minh City, 2 noci

Za 5 hodín prichádzame z Mui Ne do Ho Chi Minh. Ráno vyrážame na deltu rieky Mekong. Mám teplotu, chýba mi energia, tak spím kde sa dá. V autobuse, na lodi aj vo fabrike na výrobu kokosových cukríkov.

Na fotke sa však usmievam, mám aj svetlú chvíľku po ochutnávke čaju s bio eko super vietnamským medom.

s Domi na Mekongu, fotku nám urobil Austrálčan so slovensko-poľskými rodičmi

Vo Vietname ostávam tri týždne a určite by sa dalo aj viac. Je to jedna z posledných zastávok na mojej ceste okolo sveta. Ako sa mi podarilo cestovať dva a pol roka? Zisti v ebooku, ktorý je možné stiahnuť zadarmo tu.

Lenka Vantuchová
Užívam si dobrodružstvo a prekonávanie vlastných limitov. Túto kombináciu som našla v CESTOVANÍ. Moja 2 a polročná cesta okolo sveta bola cestou za lepšou verziou samej seba,  preto som tu s misiou podporiť nasledovanie cestovného chrobáka. On vie prečo vŕta. Počúvaj ho. Môj príbeh si môžeš prečítať tu: >>