Slovenskej letuške v Dubaji chýba rodina a obyčajný život (rozhovor)

S Dominikou nás spájala spoločná škola, rovnaký internát a dokonca aj spoločná izba. Bývalo sa nám super aj vďaka tomu, že máme spoločnú jednu nevyčerpateľnú tému, o ktorej sme sa rozprávali noci dni. Áno, je to cestovanie. Nevideli sme sa však už od mojich štátnic (2012), minulý rok sme sa minuli o niekoľko dní na Novom Zélande a neskôr aj o pár dní v Bangkoku. Tak sa mi nepodarilo vyspovedať ju osobne, preto to robím takto aj za teba. Dominika si našla vlastnú cestu ako robiť to, čo miluje a zároveň nechať si za to zaplatiť. 


1. Domi, ďakujem, že si si našla čas podeliť sa o svoje životné skúsenosti. Prezraď nám, čo teraz momentálne robíš a aký to má pre Teba prínos?

Leni, rada sa podelím o svoje zážitky. V septembri to budú už 3 roky, čo som odcestovala do Dubaja za prácou letušky pre Emirates, a keďže mojím snom bolo vždy cestovať, moja práca je pre mňa aj hobby. Ako každá práca aj táto má PRE a PROTI. Za najväcsie PRE tej mojej považujem cestovanie, spoznávanie nových kultúr a destinácií, práca nie steretypná, každý deň na mňa čaká nový tím kolegov a pasažierov, dobré platové podmienky a bezstarostný život v Dubaji.


2. Aké boli Tvoje cestovateľské začiatky?

Na svoje začiatky si spomínam veľmi rada, pretože sa mi spájajú ešte s mojim detstvom. Mala som to šťastie, že aj mojich rodičov to vždy ťahalo do zahraničia, takže už v detstve sme so sestrou veľa cestovali. Samozrejme sama som začala cestovať, keď som bola na vysokej škole. Snažila som sa využiť každú príležitosť, ktorú mi škola ponúkala.

V treťom ročníku som odcestovala na študijný pobyt do Paríža. Tak veľmi sa mi to zapáčilo, že rok na to som odišla na leto pracovať do Španielska, na Menorku, na pracovnú stáž a v poslednom ročníku som strávila pár mesiacov opäť na zahraničnej vysokej škole v anglickom Nottinghame.

Medzitym som sledovala ponuky leteckých spoločností a keď sa vyskytla nejaká dobrá ponuka, za ušetrené peniažky som si nekupovala drahé oblečenie, ale radšej som vypadla s kamarátkami na víkend do Barcelony, Ríma či Londýna. Ako sa hovorí, cestovanie je ako droga, ak to raz skúsiš, už sa nevieš tejto závislosti zbaviť.


3. Čo bolo najväčším impulzom, prečo si sa rozhodla, že sa chceš stať letuškou? Alebo to je pre Teba splnenie detského sna?

Nikdy som nesnívala o práci letušky. Ísť na pohovor bolo skôr spontánne rozhodnutie. Inšpiráciou mi bola moja kamarátka, ktorá pracovala ako letuška v Dubaji a denne som sledovala jej fotky z pracovných ciest. Každý deň iná krajina.

A tak jeden deň po ďalšom únavnom dni v práci v kancelárii sa ozvala vo mne moja cestovateľská duša a povedala som si, že to skusím aj ja. Práve sa v Bratislave konal pohovor, a tak som sa tam išla pozrieť. Viem, že pre niektoré dievčatá je to splnenie sna a skúšajú to, kým to nevýjde. Ja som to išla vyskúšať iba raz, ak by to nebolo vyšlo na prvýkrát, už by som to ďalej neskúšala. Podarilo sa, tak som išla do Dubaja na jeden rok, ako som si vtedy myslela (smiech).

Jordánsko

4. Čo na Tvoje rozhodnutie hovorila rodina, kamaráti?

Moja rodina ma v tom podporovala, vedeli ako milujem cestovanie a možno preto, že aj ja a aj oni si v tom čase ešte mysleli, že to skúsim iba na rok, chvíľku si pocestujem a vrátim sa domov. A už to budú 3 roky. Keby to vtedy vedeli, asi by sa mi to pokúsili radšej vyhovoriť (smiech).


5. Ako si vnímala celý ten výberový proces a tréning? Muselo to byť náročné.

Áno, výberový proces bol náročný, trval 3 dni a keby som dnes mala dať niekomu radu, ako sa cezeň dostať, tak sama neviem. Žiaden trik neexistuje, recruiterky su veľmi skúsené a dokážu človeka rýchlo prekuknúť, takže najlepšia rada je byť prirodzená.

Ale čo prišlo potom, to sa mi ani nesnívalo. Tréning trval 2 mesiace, každý deň od 7 rána do 4 poobede. Boli sme trénovaní na 2 typy lietadiel, na Boeing 777 a na Airbus 380, najväčšie lietadlo na svete pre komerčné lety. Museli sme vedieť všetko ohľadom lietadla, každej jednej signalizácie, ako sa správať v prípade turbulencie, dekompresie, požiaru na palube, či v prípade núdzového pristátia a evakuácie lietadla. Navyše sme boli trenovaní aj na poskytnutie prvej pomoci, od narodenia dieťaťa až po prípadnú smrť na palube.

Takisto nás trénovali v oblasti zabezpečenia, čo robiť v prípade únosu lietadla a podobne. No a potom prišla ta ľahšia a príjemnejšia časť, kde nás učili, ako sa máme líčiť a česať, aby sme boli v súlade so štandardmi Emirates. Mali sme dokonca 2-týždňový tréning, ako poskytovať servis, ktorý bol tiež veľmi náročný, ale Emirates si dáva záležať, aby bola posádka prvotriedne pripravená na každú situáciu, lebo ako my hovoríme, tam hore sme len sami za seba a nikto iný nám nepomôže. Ale za to lietanie to určite stálo.


6. Spomínaš si ešte na svoj prvý let? Aké to bolo? Kam si letela?

Na svoj prvý let si dobre pamätám. Mala som letieť do Paríža, a bola som neskutočne nadšená, pretože túto destináciu som si želala. Avšak deň predtým mi zmenili rozpis a namiesto Paríža som letela do Saudskej Arábie a do Pakistanu.

Tu som sa prvykrát stretla s kultúrnymi rozdielmi, keďže obe krajiny sú moslimské, takže sme museli riešiť počas boarding problém, že žena nemôže sedieť pri chlapovi, ktorý nie je jej manžel alebo nie je z jej blízkej rodiny. Predstavte si plné lietadlo so 400 pasažiermi v economy class, pričom sa k Vám obráti minimálne 10 z nich, ktorí nemôžu sedieť vedľa seba a vy nemáte jedno voľné miesto. A my ako arabská letecká spoločnosť musíme tieto kultúrne rozdiely rešpektovať a urobiť všetko preto, aby boli všetci spokojní.

Nakoniec bol let príjemný z toho hladiska, že som letela so slovenským pilotom. Naozaj sa to často nestáva, keďže v celej spoločnosti je iba 7 slovenských pilotov a mne sa pošťastilo s jedným letieť hneď na mojom prvom lete.

Training college. Kto nájde Dominiku?

7. Je pre Teba alebo bolo náročné prispôsobiť sa novému prostrediu, kultúre? Čo bolo najťažšie?

Život v Dubaji je rovnako náročný ako v každej inej krajine, keď sa rozhodneš opustiť domov a žiť v zahraničí. To znamená, že musíš vypustiť z hlavy slovenčinu a začať myslieť v cudzom jazyku. V Dubaji je oficiálnym jazykom arabčina, avšak všade sa dohovoríš po anglicky. Nepoznám človeka, ktorý by sa kôli svojej práci alebo životu v Dubaji musel učiť po arabsky, ale bez angličtiny tu neprežijete.

Samozrejme bolo pre mna ťažké zvykať si na nové prostredie a život bez rodiny a priateľov. Musíte si vytvoriť novú rodinu a nových priateľov. Dubaj je oproti iným krajinám, kde som žila predtým špecifický tým, že je to, ako som spomínala, moslimská krajina. Napriek tomu, ze Dubaj je veľmi otvorený a vôbec to tu nie je striktné, akoby sa mohlo zdať zvonku, stále musíme rešpektovať určité pravidlá, čo sa týka obliekania, vzťahu chlapec dievča, ktorí nemôžu oficiálne spolu bývať, pokiaľ nie sú zosobášení, či napríklad alkohol v supermarkete nenájdete.

Avšak každý si svoju cestičku nájde. Dubaj je tvorený z 90% expatriotmi z celého sveta. Preto sa tu oslavuje takmer všetko, Vianoce, Ramadán či indický Divali. Počas Ramadánu sú takmer všetky reštaurácie zatvorené počas dňa a ako rešpekt k postiacim sa moslimom sa nemôže jesť ani piť na ulici. Mnohé reštaurácie robia donášky do domu a keďže ja lietam a polovicu mesiaca trávim mimo Dubaja, tak to ani nepocitujem.


8. V čom vidíš najväčšie benefity tejto práce a naopak, čo vidíš ako nevýhodu?

Pre mňa je najväčším benefitom ako inak cestovanie. Cestujem do destinácií, kde by som sa možno v živote nepozrela. Aj keď je to veľmi náročné a unavujúce, keďže niektoré lety, napríklad do Austrálie, či Ameriky trvajú 13 či 14 hodín bez prestávky, prídeš unavená, ale chceš aj niečo vidieť, no a ešte sa musíš popasovať aj s iným časovým pásmom, stojí to za to.

Ďalším benefitom sú zamestnanencké výhody, ako sú napríklad zľavnené letenky pre mňa a aj pre moju rodinu, ktoré môžem využívať v rámci svojho voľného času na cestovanie nielen s Emirates, ale aj s ostatnými leteckými spoločnosťami, rôzne zľavy do reštaurácií, či hotelov po celom Dubaji, a v neposlednom rade plat, ktorý nepodlieha zdaneniu a zabezpečené ubytovanie.

Medzi najväčšie nevýhody považujem nepravidelný pracovný režim, keďže môj pracovný týždeň nepozná sobotu a nedeľu a väčšinu času pracujeme v noci. Takže aj keď máme veľa voľného času, nedá sa ho využiť na svoje koníčky. Navyše život bez rodiny a priateľov je niekedy ťažký a je ti smutno. Aj keď máš priateľov v Dubaji, a ak sú to tiež cabin crew, často sa stane, že oni lietajú, kým ty nie. Tak si nemáš s kým dať kávu alebo pohár vína a porozpraváť sa.


9. Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň/týždeň?

Závisí od toho, o koľkej mám v ten deň let. Ak je to neskro večer alebo v noci, snažím sa celý deň oddychovať, prípadne si pospať, aby som mala dosť energie celú noc obsluhovať pasažierov a nebyť unavená a otrávená.

Ak je let poobede, aj tak musím vstávať skoro ráno, keďže 2 hodiny pred plánovaným odletom už musíme byť na centrále, kde sa stretávame s kolegami a máme takzvaný briefing, kde rozoberáme aspekty letu. Samozrejme predtým je potrebné sa nalíčiť, učesať sa, nachystať si kufor, takže vstávam 4 hodiny pred odletom.

Dominika v Los Angeles, USA


10. A ako to vyzerá keď máš voľno? Koľko voľna vlastne máš? Ostáva čas aj na Slovensko?

Voľno mám za mesiac cca 8-10 dní. Aj keď sa to na prvý pohlaď môže zdať veľa, tieto dni využívam najmä na oddych. Potrebujem dohnať časový posun a únavu z letov, keďže počas medzipristátia sa snažím toho vidieť čo najviac.

Môj deň voľna vyzerá úplne ako každého iného pracujúceho človeka. Stretávam sa s kamarátmi, chodím na bazén alebo pláž, cvičím jogu , občas zájdem do fitka. V tomto smere máme dosť široké možnosti, prístup do fitness center po celom Dubaji. Musíme si udržiavať formu a zdravý životný štýl, keďže práca je dosť fyzicky náročná. Ak mám viac dni voľna za sebou, tak kúpim letenku a idem niekam cestovať. Na Slovensko chodím asi trikrát do roka, hoci to nie je ďaleko, viackrát za rok ma prídu blízki pozrieť do Dubaja, keďže je to dovolenková destinácia a majú to tu radi, takže sa s nimi vídam dosť často.


11. Môžeš si vybrať destináciu, kam chceš letieť? Ako dlho sa na jednom mieste zvyčajne zdržíš? Dokážeš spoznať bližšie dané miesto za ten čas?

Máme systém, cez ktorý si každý mesiac zadávame, kam by sme chceli letieť. Môžeme si vybrať 5 destinácií, prípadne dni voľna, avšak nie je isté, či ich naozaj dostaneme. Systém prideľuje lety na základe rôznych kritérií, napríklad podľa jazykových požiadaviek, teda na každom lete musí byť niekto, kto hovorí po arabsky, lebo Emirates je arabská spoločnosť a niekto, kto hovori jazykom danej krajiny, kam sa letí.

Potom sú tam rôzne limity, ako napríklad medzi východným a západným pásmom musí byť aspoň 72-hodinový rozdiel, minimálny odpočinok medzi dvoma letmi je 16 hodín a po každých 7 odlietaných dňoch musíme mať minimálne 2 voľné dni. Takže systém zvažuje všetko toto a monohé iné kritéria a podľa toho nám pridelí lety. Preto nie vždy sa podarí letieť, kam si vyberiete.

V destinácií sa zvyčajne zdržiavame 24 hodín, ale ak sú lety veľmi dlhé a časový posun veľmi veľký, tak požiadavkou GCAA (generálny orgán civilného letectva) je, aby medzipristátie bolo dlhšie, preto na viacerých amerických letoch máme 30 – 50 hodinový oddych. Za tých 24 hodín sa určite nedá vidieť všetko, ale ak do danej destinácie ideš viackrát, tak sa dá mesto preskúmať celkom detailne.

Domi na Seychellách

12. Ktorá destinácia je pre Teba zatiaľ TOP a prečo?

O TOP destinácií som rozmýšľala veľmi dlho, pretože túto otázku dostávam často aj od pasažierov. Je veľmi ťažké povedať, ktoré miesto je TOP, každá má niečo do seba. Na práci letušky je najlepšie to, že ak niečo potrebuješ z opačnej časti sveta, tak sa tam prosto vyberieš. Chceš dobrú masáž? Zájdeš si do Bangkoku. Máš chuť na úžasný steak a červené víno? Poletíš do Južnej Afriky. Potrebuješ dobre nakúpiť? Pocestujeteš do Ameriky alebo do Európy. Máš chuť sa len tak vyvaliť na pláž alebo si zaplávať s delfínmi? Pôjdeš na Maurícius, na Seychelly alebo do Phuketu. Každé miesto je v niečom výnimočné. Keď som nad tým dlhšie premýšľala, zistila som, že do New Yorku ma asi nikdy neprestane baviť chodiť. 


13. Cítila si sa niekedy nebezpečne? V akých najextrémnejších podmienkach si sa už ocitla?

Nebezpečne počas letu som sa nikdy necítila, možno preto ešte stále vykonávam túto profesiu (smiech). Nikdy som nemala silnú turbulenciu, nejakého ťažkého pasažiera alebo závažný zdravotný prípad, či smrť na palube. Aj keď viem, že takéto prípady sa stávajú. Ja som mala doteraz šťastie.

14. Čo tvoji kolegovia? Je možné vybudovať kamarátstvo?

Kolektív sa neustále strieda, v tejto práci máte šťastie, ak narazíte na toho istého človeka dvakrát. Má to svoje výhody aj nevýhody. Ak si s niekým nesadnete, tak ho po lete už nikdy v živote neuvidíte. Ak si však vytvoríte priateľstvo, tak je smutné, keď sa s človekom musíte rozlúčiť. Samozrejme dá sa stretnúť vo voľnom čase, ale pri našej práci je to o čosi zložitejšie. Ale samozrejme, kamarátstvo sa dá vybudovať, no nemôžeš ich mať veľa, pretože sa s nimi nestíhaš stretávať. Je to však tiež individuláne.


15. Pripravuješ sa nejako špeciálne pred letom?

Pred letom treba byť hlavne oddýchnutý a plný energie, takže najdôležitejšia príprava je spánok. Čo nie je až také ľahké, lebo máš úplne prevrátený režim hore nohami. 4 hodiny pred odletom si robím make-up, žehlím uniformu, balím kufor podľa destinácie, môže sa stať, že idem z -20-stupňovej Moskvy do +40-stupňového Thajska.

Pred letom dostanem email od vedúceho letu na akej pozícii budem na danom sektore pracovať. Potrebujem si zopakovať bezpečnostné procedúry a systémy podľa toho, na akom lietadle letíme, či je to Boeing 777 alebo Airbus 380. Všetko ostatné ohľadom servisu a profilu pasažiera spolu prediskutujeme s kolegami a vedúcimi letu na brífingu 2 hodiny pred odletom.

Bali, Austrália, New York, Moskva a Vietnam


16. A cestujúci? Máš s nimi nejaký dobrý príbeh?

Cestujuci su rôzni. Niekdy narazím na úplne zlatíčka, ktorí mi poďakujú za všetko a zlepšia deň. Niekedy na ľudí, ktorí sú permanentne nahnevaní. Navždy mi však utkvie v hlave pani z austrálskeho letu do Brisbane, Slovenka, ktorá už v Brisbane žije asi 20 rokov. Počas letu sme sa rozprávali a po pristáni som sa zmienila, ze by som veľmi chcela íst na Gold Coast, čo je pláž asi hodinku od Brisbane, kde chodia ľudia surfovať. Pani ma práve tam dom a ponúkla sa, že mi všetko poukazuje. Prišla ma aj s kamarátkou vyzdvihnúť až k hotelu na aute, poukazovala nám to tam, vzala nás na obed a zase nás zaviezla späť. Ešte doteraz si občas napíšeme.


17. Čo Ti v Dubaji chýba?

Samozrejme rodina a priatelia. Chýba mi tu aj príroda, možnosť sa ísť len tak prejst do parku alebo prechádzať sa po meste. 6 mesiacov z roka sa vonku nedá ani dýchať, čo má aj výhodu v zime, keď v Európe mrzne a ja sa môžem vyvaľovať na pláži. Navyše Dubaj nie je stavaný pre chodcov, nie sú tu poriadne vybudované ani chodníky, ľudia sa presúvajú výlučne autami aj na malé vzdialenosti.

A chýba mi tu taký obyčajný život. V Dubaji je všetko veľkolepé. Do podnikov musíš prísť nahodená v podpätkoch, ľudia sa tu chodia večer predvádzať na svojich drahých autách a ukazovať, koľko vedia utratiť za najlepšie šampanské.


18. Myslíš si, že by si vedela pracovať ako letuška celý život? 

Viem si to predstaviť. Je to vľmi vzrušujúci a pohodlný život. Stále stretávam nových ľudí, nemusím sedieť 9 hodín za počítačom, ale namiesto toho spoznávam svet a ešte mám za to aj zaplatené. Avšak na druhej strane je to dosť fyzicky náročné a navyše sa to nedá veľmi skĺbiť s rodinným životom. Aj keď mám kolegyne, ktoré majú deti a stále túto prácu vykonávajú, no určite to ideálne nie je. Je to skôr pre mladé dievčatá bez záväzkov, stíhajúce zvládať hektický životný štýl, a ktoré chcú spoznávať svet.

Mojim plánom je ešte si niečo pocestovať a potom sa uz konečne usadiť. Kde to bude, to ešte sama neviem.


19. Aký máš odkaz pre všetkých tých, ktorý poškuľujú po práci letušky?

Skúste to. Je to skúsenosť na nezaplatenie, spomienky a krásne zážitky na celý život.

Peking & Rio de Janeiro

Domi patrí veľká vďaka, že si v tom jej rušom svete našla chvíľu na zvedavé otázky. Nech jej to lieta. A čo ty? Inšpirovaný? Zdieľaj rozhovor s kamošmi, o ktorých si myslíš, že by ich takýto scestovaný život bavil.

FOTKY: archív Dominiky Pravdovej

Lenka Vantuchová
Užívam si dobrodružstvo a prekonávanie vlastných limitov. Túto kombináciu som našla v CESTOVANÍ. Moja 2 a polročná cesta okolo sveta bola cestou za lepšou verziou samej seba,  preto som tu s misiou podporiť nasledovanie cestovného chrobáka. On vie prečo vŕta. Počúvaj ho. Môj príbeh si môžeš prečítať tu: >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.