Môj sprievodca Srí Lankou: tipy, ceny, topky a plán cesty

V poslednom období zo všadiaľ skáču ponuky na lacné letenky na Srí Lanku. Oplatí sa tam ale teperit? Čo tam vidieť, čo tam robiť a čo čakať od tejto krajiny? A ako dlho sa zdržať?

Tieto otázky som si kládla pred kúpou letenky z Kuala Lumpur počas mojej cesty okolo sveta. Po zhliadnutí fotoalbumu mojej japonskej kamošky som zhodnotila, že sa tam 2 týždne v pohode zabavím, aj keď nie som ten pravý plážový typ. A oplatilo sa.

7 základných vecí o Srí Lanke

1. Víza: PRE kúpu letenky hral hlavne fakt, že ako Slováci nemusíme vyčerpávajúco riešiť byrokratické veci, stačí vyplniť online žiadosť pre registráciu ETA, čo stojí 35 USD a zaberie pár minút, no dá sa to vyriešiť aj tesne po prílete s poplatkom o čosi vyšším, 40 USD.

2. Peniaze: používajú vlastnú menu – srílanské rupí LKR, kde jedno euro je cca 174 LKR. Takže sa tam cítiš ako boháč. Peniaze som si vyťahovala z bankomatu bez problémov.

3. Doprava: je divoká, preplnené autobusy aj vlaky. Vláčiky sú najlacnejšou verziou, a napríklad cesta z Colomba do Galle druhou triedou stojí okolo 1 eura.

Druhá trieda je nižšia, len s pár ventilátormi a nejestvuje pojem „vypredané“. To isté platí aj pre autobusy, takže je to skvelý spôsob ako sa dostať domácim na kožu. Sadnúť si je možné tak akurát na zem, ak vôbec, ale domáci sú často ochotní vzdať sa svojho miesta pre dobro turistu :). Ja som cestovala len takto a na zemi vo vlaku sa mi sedelo výborne :D.

Alternatívou može byť vyššia trieda vláčiku, maršrutky alebo tuk-tuky, kde si za vyšší štandard aj pýtajú samozrejme viac.

4. Jedlo: jedlo je super chutné a môže byť aj super lacné. Len som mala problém. Po týždni som skončila s pocitom, že je to už všetko na jedno kopyto. Kari, kottu, kari, kottu. {Kottu je nasekaný roti chlieb (tenučký) so zeleninou, vajcom, prípadne s mäsom.}

A nebola som jediná, moji nemeckí kamoši, ktorých som stretávala počas pobytu na Srí Lanke, sa mi raz pri obede priznali, že oni už potrebovali zmenu, tak sa prehrešili a dali si pizzu. Ja som to však statočne vydržala s miestnym jedlom celú dobu.

Ceny za kottu alebo kari závisia od miesta, kde si to dáš. Klasika. Za takú ryžu s vajcom a kuraťom (posledný obrázok) v reštaurácii bez mena v Kandy, kde som bola asi jediným turistom a miestny si ku mne prisadol bez toho, aby sa vôbec na mňa čo i len pozrel (asi sa hambil:), som zaplatila asi 80 centov.

No za kuracie kari v turistickejšej reštike s wifi v mestečku Ella chceli po mne spolu s fľašou 1 a pol litra vody približne 4.70 eur.

5. Voda: keďže je veeľmi horúco, musíš veľa piť, ja som to neriskovala a kupovala balenú vodu (cca 40 centov za 1 a pol litra), to Ti budú aj všetci odporúčať, ale na konci mojho pobytu som v Negombe stretla Kiwi devu (Novozélanďanku) a tá celý svoj dvojmesačný pobyt na Srí Lanke pila vodu z kohútika a nemala žiadne nechcené vedľajšie účinky 🙂

6. Ubytovanie: rôzne, v hosteloch 6 – 16 eur za zdieľnú izbu, privátne izby od 11 eur a ubytovanie u domácich 10+ eur. Hostely sú vačšinou s raňajkami. Ak chceš hostel, tak možno je fajn spraviť rezerváciu, ale s hľadaním ubytka na mieste nie je žiaden problém.

7. Domáci: veľmi milí a všade sa s vami chcú fotiť, jedine v Colombe sa mi stalo, že odmňa tuk-tukár ťahal dvakrát toľko peňazí ako bolo dohodnuté. Inak som bola všade opatrná, no bez toho aby človek trošku veril to nejde nikde.

kamoška Číňanka Max sa s miestnymi rada fotí a ja jej robím dvorného fotografa

V Colombe na hosteli mi uschovali zadarmo moje veci, keďže som si nechcela na 2 týždne ťahať so sebou celý svoj dvojročný život (v tom čase som bola už 2 roky na cestách), požičali sprievodcu na celý pobyt a odporučili medicínu, keďže ma tam chytila chrípka, ktorú mi najprv dali vyskúšať a potom som si ju kúpila v obchode. Možno si už o tom počul o Samahan, zmes byliniek v prášku.

V Negombo sa mi stalo deň pred odchodom zo Srí Lanky, že som hľadala miesto, kde sa dá dobre najesť, a jeden tuk-tukár ma začal otravovať, že čo hľadám. Bola som podozrievavá, no on fakt chcel skutočne pomocť. Zaviezol a priviezol ma naspäť do hostela bez toho aby za to zobral peniaze a úkazal mi skvelé miesto, kde mi odporučil skvelé jedlo. Na hosteli ho poznali domáci, bol to zjavne vychýrený dobrák, tak sme si ho potom s kiwi devou zavolali, aby nás zaviezol na letisko.

Navrhovaný plán cesty

Prišla som nie veľmi pripravená, takže som plánovala cestou. Z Colomba som sa vydala južne vlakom do Galle, krásne staré holanské mesto, ale preturistikované, ostala som tam jednu noc. Potom cez Matara autobusom do Embilipitiya a Udawalawe národného parku (vstup 4000 LKR = cca 23 eur), pozrieť sa na divú zver ako slony, vodných byvolov, srnky, opice, pávy či rôzne druhy vtákov. Na leopardov sme však šťastie nemali. Kvôli nim vraj treba ísť východnejšie do Yala národného parku, tam je pravdopodobnosť, že ich zbadáte vyššia. Stretla som pár ľudí, čo mi to potvrdilo.

Z Udawalawe som sa presunula maršrutkou do Ella a odtiaľ ti každý odporučí ísť vlakom, keďže je to krásna scénická cesta smerom na Kandy. Ja som vystúpila v Hatton, kde som autobusom pokračovala do Dalhousie, kde je začiatok nočnej túry na Adamovu horu. Späť do Hatton a vláčikom do Kandy, pozrieť sa bližšie na Chrám Buddhovho zubu.

Odtiaľ som si to nasmerovala na Dambulla a vyliezla na starovekú leviu skalu Sigiria, zapísanú v Unesco. Ak sa chceš vyhnúť vstupnému (3330 LKR = cca 20 eur) blízko je ďalšia skala, na ktorú je možné vyliezť zadarmo s výhľadom na Sigiriu, no Sigiria má svoje čaro a ja osobne by som ju nevynechala. Nakoniec som par dní pred odletom ostala v Negombo, čo je miesto blízko letiska s plážou.

Ďalšie miesta, ktoré ťa môžu zaujímať:

• Anuradhapura – starobylé mesto, ruiny.
  • Arugam Bay, Mirissa, Trincomalee – pláže, Arugam Bay a Mirissa sú známe surferské miesta.
  • Nuwara Eliya – je známa krásnymi túrami, ja som chcela dať túru „koniec sveta“ (world´s end), ale z časového hľadiska mi to nevyšlo, ale nabudúce určite toto miesto nevynechám.
  • Národné parky Yala a Wilpattu

Topky

Tu je moje NAJ z krajiny, ktorú v minulosti nazývali Ceylon a je známa čajovými plantážami, ayurvédskou medicínou, škoricou a je tiež miestom meditácie. A ponúka oveľa viac.

• Adamova hora – 5. najvyšší vrch na Srí Lanke, moja prvá nočná túra (púť), 5500 schodov, začínala som o 1.30 ráno so susedmi z homestay, staršia kiwi dáma a anglicko-španielsky pár. Dokončila som to však bez nich. Kiwi dámu sme museli nechať hneď na začiatku, mala problém s kolenami a neskôr aj dievča z páru nevydržala ten nátlak a obaja sa vrátili. Bolo to náročné, množstvo ľudí, domáci aj turisti, batoľatá aj starci a strenky s palicami, niekedy sme stáli a nedali 20 minút ani jeden schod.  Hore som došla tesne pred východom slnka vďaka tomu, že som kus cesty dala mimo schodov. Hovorí sa, že táto hora je magická. Kvôli tomu lebo pri východe slnka, Adamova hora vrhá tieň dokonalého trianglu, pričom takýto tvar nemá. Sprievodca, ktorý som mala požičaný hovoril, že pre Moslimov je táto hora miestom, kde prvýkrát vstúpil na zem Adam, keď bol vyhostený z neba. Hinduisti tvrdia, že ho vytvoril Boh Šíva a pre kresťanov hora patrí sv. Tomášovi, ktorý doniesol kresťanstvo do Indie. Dole som zliezla o 8.30 mega unavená, ale aj mega šťastná.

Ella

• curd – nemajú jogurt, ale niečo podobné, vyrábané z byvolieho mlieka, fajnotka, predávajú to vo veľkých hlinených miskách v potravinách alebo ako dezert v reštaurácii s medom, či ovocím.
  • smoothie – smoothie ti spravia na každom rohu z čerstvého ovocia, čo chutí famózne, pozor však, všade pchajú cukor, tak ak nie si veľký fanušík cukru, musíš im to dopredu oznámiť. Mojím favoritom je avokádové smoothie alebo z papaye.

Veľkým prínosom bolo stretnutie s Číňankou Max hneď na začiatku cesty v Colombe. Dovtedy, sa musím priznať, som akosi Číňanov videla ako nedobrodružných, nevďačných a neslušných bordeľárov. Max svojim správanim všetko vyvrátila. Cestovali sme spolu tri dni, potom sa žiaľ Max musela poponáhľať. A tak ďakujem Srí Lanke, že som zase raz o čosi otvorenejšia svetu a ľuďom v ňom žijúcich.

Ak sa ti páčil tento článok a vieš, že by kamaráti ocenili info v ňom, budem rada za zdieľanie.

Lenka Vantuchová
Užívam si dobrodružstvo a prekonávanie vlastných limitov. Túto kombináciu som našla v CESTOVANÍ. Moja 2 a polročná cesta okolo sveta bola cestou za lepšou verziou samej seba,  preto som tu s misiou podporiť nasledovanie cestovného chrobáka. On vie prečo vŕta. Počúvaj ho. Môj príbeh si môžeš prečítať tu: >>