8 praktických informácií pred cestou do Kazachstanu a Kirgizska

Ako ti napadlo ísť do Kazachstanu? To sa ma opýtal asi každý, komu som to zdelila. Dokonca aj v samotnom Kazachstane sa to pýtali. Priznám sa, neboj to môj nápad, ale lacné letenky a fakt, že som v tejto časti sveta ešte nebola, ma presvedčili. Horšie už bolo plánovanie, niektoré praktické informácie nám chýbali, tak sme ich zbierali cestou a tu som ich pre teba spísala.

8 vecí, ktorých je fajn vedieť pred cestou

1. Víza

Ďalšie plus pre Kazachstan. Vízová povinnosť bola pre Slovákov a ďalších niekoľko desiatok krajín zrušená vďaka výstave Expo 2017, ktorá skončila v septembri, no zrušenie víz stále trvá. V Kirgizsku taktiež nemáme vízovú povinnosť.

2. Letenky

Obojsmerné letenky z Budapešte do Astany je možné vychytať lacno, nás stáli 130 eur cez spoločnosť wizzair.

3. Ako na letisko do Budapešte?

Z Bratislavy a z Čiech: Student Agency alebo RegioJet autobus chodí niekoľkokrát počas dňa, avšak nie priamo na letisko, na letisko chodí iba jeden autobus raz za dva dni.

Z Košíc: je viacero možností:

• mikrobus – najdrahšia možnosť, ale pohodlná, odchody niekoľkokrát do dňa, niekoľko spoločností, napríklad táto, objednať môžeš online tu. Suma sa pohybuje okolo 30 eur/osoba/jednu cesta.
  • vlak20 eur spiatočný lístok Košice-Budapešť, Keleti pu., ide iba dvakrát do dňa, ráno okolo šiestej a večer okolo šiestej, zo železničnej stanice sa potom potrebuješ metrom presunúť na letisko. Ako na to? Milan bez mapy to pekne opísal vo svojom článku >>>
  • autobus – úplne TOP je nové spojenie Leo Expresu z Košíc priamo na letisko v Budapešti, teda aby som bola presnejšia úplne super časovo naväzuje tento autobus na let do Astany. 5.40 odchod z Košíc, 10.00 príchod na letisko v Budapešti a 12.20 odlet do Kazachstanu. Cesta naspäť mi prišla trošku riskantnejšia, keďže príled do Budapešte je plánovaný na 23.55 a odchod  autobusu je 00.20. Prileteli sme však načas a 25 minút nám bohato stačilo, ešte sme 10 minút dupkali a vyzerali autobus. Spiatočný lístok stál 14.80 eur.

4. Peniaze

Majú vlastnú menu – kazašský tenge KZT, pričom 1 eur = cca 400 KZT, plus, mínus. Menila som peniaze na letisku, v meste aj vyťahovala z bankomatu. Rozdiely boli minimálne, ale o čosi lepší kurz som dostala v centre mesta v Astane v malej zmenárni v obchodnom centre.

V Kirgizsku majú tiež vlastnú menu – kirgizstansky som KGS a 1 euro je približne 80 KGS.

5. Doprava

V Astane majú autobusovú MHD. Jedna jazda autobusom stojí 90 KZT. Autobusom sa za túto sumu dostaneš aj z letiska do mesta a opačne číslom 10 a 12.

V Almaty majú aj autobusy (150 KZT za jednu jazdu) aj metro (jedna cesta stojí 80 KZT), ktoré premáva iba po jednej linke.

Na veľké vzdielenosti, ako napríklad Astana-Almay, je možné využiť leteckú dopravu, ale v prípade, že časom nemusíš šetriť, choď radšej vlakom. Ten poskytuje štandard, dobrú cenu a nezaplatiteľné autentické zážitky s miestnymi. Cesta vlakom do Almaty nás stála 9 313 KZT (23 eur) a späť to bolo lacnejšie, 6 400 KZT (16 eur) a vláčik bol o čosi staršia verzia. Kúpiť lístok si môžeš aj online na tejto stránke >>>.

s domácimi vo vlaku Almaty – Astana

Jediné, čo mi v tých vlakoch prekážalo bolo fajčenie. Boli určené časti na koncoch vagónov, kde bolo povolené fajčiť a keďže v tých častiach nebol vetrací otvor, prechádzalo to pekne aj do kupé a chvíľami to bolo až nevydržateľné. V našom vagóne sa nanešťastie nedalo otvoriť okno, v iných však áno. Avšak za ten zážitok to stálo. S miestnymi sme mali možnosť 22 hodín praktizovať našu takmer nulovú ruštinu a učiť sa tak o ich krajine. Na zastávkach si môžeš kúpiť čerstvé pochutiny od miestnych predajcov.

Požičanie auta – my sme si požičali auto na 9 dní v Hertz (majú asi tak 3 autá, pred 3 rokmi mali tak 1, zobrali sme posledné, na ktorom sa priviezol pracovník požičovne). Keďže nedostali našu rezerváciu, auto bolo nepripravené a špinavé, ale s menšou zľavou sme ho vzali, nakoľko sme sa nechceli zdržovať.  Šli sme s ním aj do Kirgizska. Na to je však potrebné mať povolenie a to je nutné si kúpiť v požičovni za 100 USD. Celková suma požičania auta aj s povolením na opustenie krajiny bola 128 000 KZT (320 eur), čo sme si podelili medzi 5 ľudí.

Jazdenie autom vie byť divoké. Moja obľúbená appka maps.me fungovala podivne, hlavne v mestách nás nebola schopná zaviesť na miesta, kam sme chceli. A google maps nás zase vodila po akože hlavných cestách, ktoré boli samá skala a sneh.

6. Ubytovanie

V mestách ako Astana a Almaty nájdeš ubytovanie všetkého druhu. Hostely od 5eur na noc. Vo vlaku do Almaty sme však dostali tip od domácich na stránku krisha.kz, niečo ako airbnb. Je však potrebné vedieť azbuku a trošku po rusky. Nám s hľadaním domáci aj pomohli a tak sme si bývali komfortne v bytíku za 7eur/noc/osoba.

Mimo veľkých miest fungujú tiež guest housey štýlom, prídeš, ak je voľné ubytuješ sa. Ak nie ideš ďalej. My sme boli mimo sezóny v Kirgizsku pri jazere Issyk Kul a tam sme chvíľami mysleli, že spíme v aute :). Veľa guest houseov bolo zatvorených a rekonštruovali sa. Ale … kto hľadá, nájde, len to niekedy trvá dlhšie.

7. Internet

Wifi vo veľkých mestách nie je problém, nájdeš v reštauráciách bez problémov a v hosteloch/hoteloch tiež. Podobne aj v menších mestách. Stalo sa mi iba raz, že wifi prosto nefungovala.

Inak dáta v mobile je lacná záležitosť aj Kirgizsku aj v Kazachstane. My sme kupovali kôli navigácii.

• v Kazachstane, spoločnosť ACTIVE (Kcell), sim karta plus 12G za 5 eur,
  • v Kirgizsku, spoločnosť MEGACOM, sim karta plus 1G za 75 centov (60 KGS).

8. Jedlo a pitie

Voda je pitná aj z kohútika, odskúšané na vlastnom hrdle, pili sme celý čas a no problemos. Obľúbeným nápojom je kumys, fermentovné kobylie mlieko. Fermentujú aj ťavie mlieko, z čoho vzniká kazašský národný nápoj, šubat. Milujú čaje. Pijú ich vždy a všade. Ale len čierne a zelené, čo môže vo väčších množstvách po dlhšiu dobu vyvolať zápchu.

A čo sa tam je? Mäso, mäso a mäso. Baranina, hovädzina, no najradšej konina v reštauráciách, ktoré pripomínajú kuchyňu u babky.

Najčastejšie tam budeš jesť:

• manty – čínske pirohy plnené mäsom s cibuľou,
  • boršč – kapustová polievka bez cvikly,
  • pirohy plnené zemiakmi,
  • lagman – vývar s cestovinami, zeleninou a mäsom na kosti, väčšinou baranina alebo hovädzina,
  • plov – ryža, mrkva a baranina,
  • sladké syry (to mi prosím povedzte ako sa to volá),
  • ploský okrúhly chlieb, to jedia s každým jedlom.

varené a vyprážané manty

konina ako predjedlo v lepšej reštike Basilic, šli sme tam na odporúčanie domácich a bolo to TOP

v Kigizsku klasická buchta plnená mäsom a cibuľou

A koľko ma tento výlet stál?

• letenky … 130 eur,
  • jedlo, suveníry … 105.78 eur,
  • vstupy do parkov … 7.2 eur,
  • SPOLU … 457.66 eur

O tom čo vidieť a zažiť v týchto neturistických krajinách v budúcom článku.

Lenka Vantuchová
Užívam si dobrodružstvo a prekonávanie vlastných limitov. Túto kombináciu som našla v CESTOVANÍ. Moja 2 a polročná cesta okolo sveta bola cestou za lepšou verziou samej seba,  preto som tu s misiou podporiť nasledovanie cestovného chrobáka. On vie prečo vŕta. Počúvaj ho. Môj príbeh si môžeš prečítať tu: >>